Kicsit elszabadultak az indulatok az előző bejegyzés kapcsán, ennek ellenére szeretnék mindenkit ösztönözni, hogy ossza meg a véleményét. Nem váltunk meg világot, sőt legjobb esetben is legfeljebb olvashatja olyasvalaki akinek lenne eszköze változtatni, de ettől még semmi nem fog megváltozni. Sajnos az jellemző a társadalomra, amit a korábbi vitában az öcsém képviselt. Az, hogy homokba dugjuk a fejünket, és elhisszük, hogy olcsóbb a kínai zokni, nem éri meg itthon gyártani (kérdem én, hogy akkor mit éri meg itthon gyártani..?, vagy mi egy feneketlen zsáknak képzeljük magunkat ahonnan csak kifelé tud folyni a pénz?), komolyan elhisszük, hogy az visz előre minket, hogy nonstop vándorlunk, vagy hogy majd az informatika megold mindent (még egy ilyen viszonylag egyszerű dolgot sem tud, hogy neten lehessen tanulni.. ) .. ébredjünk fel. Se az energiatakarékos izzo, se a stand by mód kikapcsolása nem oldja meg az energiaigények generálta problémát. (Sőt abban sem hiszek, hogy a lejjebb tekert fűtés megoldás lenne, mert kaphatóbbak vagyunk a betegségekre, megfázásokra így a megtakarítást a patikában hagyjuk...)
A mobilitás kapcsán (és továbbra is a szénhidrogének vonalán lovagolva) következik a mai témánk. A gépkocsi. Luxus-e manapság autóval járni. Igen. Sőt, napról napra nagyobb luxus lesz. Lassan fel kellene fogni ezt, és úgy használni, mint egy exkluzív cikket. Azaz csak ünnepekre, kirándulásokra elővenni, a hétköznapokban pedig tömegközlekedni.
Ezzel a szemlélettel hamar felmerül, hogy érdemes-e fenntartani? Nem. Sőt, én támogatnám a nyugati filmekben gyakran látható bérlési rendszert. Legyenek olyan szolgáltatók, akik erre szakosodnak, elérhető skálát biztosítva mindenki ízlésének és pénztárcájának. (Ilyesmivel is foglalkozhatnának az adminisztrációs állásukat elvesztők...)
Ennek életképességéhez átgondolt struktúrált tömegközlekedési fejlesztések szükségesek (megintcsak munkahelyek.. nahát..)
Kicsit vegyük sorra a buktatókat a hosszútávú általános gépkocsi használat kapcsán:
- drasztikus üzemanyagár növekedés (elég kevés magyarázandó van ezen)
- bioüzemanyagok terjedése (nem biztos, hogy anyagtechnológiai szempontból szerencsés a ma használatos motorokat ezekkel üzemelteteni (ami az autószerelők számára nem is olyan rossz dolog, hiszen több a javítandó, ezzel nő a munkahelyek száma), de ettől eltekintve is akad még buktató: egyáltalán nem biztos hogy annyira zöldek ezek az üzemanyagok, és komoly veszélyt jelent termelésük az élelmiszer célú gabonák termesztésére...)
- elektromos autók (egyrészt az akkumulátor technika még gyerekcipőben jár, de vannak jó ötletek, amelyek gyakorlati megvalósulásra várnak, illetve vannak elkötelezett nemzetek.., ugyanakkor az elektromos autóknak teljesítménybeli problémái lesznek örök életben...a működtetésükhöz szükséges elektromos energia megtermelésének problémáját pedig talán nem kell túlzottan hangsúlyozni, mekkora gondot fog jelenteni)
- hibrid autók, ideig óráig tudják orvosolni a hagyományos meghajtású és az elektromos autók között a hiányosságokat, de drága technológia.
- hidrogén tüzelőanyagcellás autók: remek hatásfok, jó teljesítmény, manapság már elég biztonságos üzemeltetés, és csillagászati árak
- folyékony metanol, mint üzemanyag (remélhetőleg Oláh György neve ismerősen cseng, ha nem akkor nézzünk utána google-val, hiszen egy magyar ember ötlete lehet a megoldás a szénhidrogének kimerülése után a túlélésre!)
- egyéb meghajtású gépjárművek (fel a kezeket aki nem félne beülni egy olyan kocsiba amiben egy nukleáris akkumulátor ketyegne.. senki? gondoltam. )
Természetesen, mint az élet minden területén az üzemanyagokkal kapcsolatosan is számtalan vegyészeti kutatás erősködik. Kissebb nagyobb sikerrel tudnak már az óceán vizéből előállítani a dízelhez hasonló szénhidrogén koktélt (amit még jószívvel se neveznék megoldásnak).
Hosszútávon én mégis a leginkább az elektromos autóknak és a metanol meghajtásnak adok sanszot, mert mindenképpen akar az ember közlekedni, és alapjaiban véve elektromos áramot szinte bármiből lehet előállítani, ellenben élelmiszert és üzemanyagot viszonylag lehatárolt perspektíván lehet elő állítani.
Dr. Pálvölgyi Tamás előadásán ismertem meg azt a mondatot amelyikket mottóként tartok szem előtt szakmailag, és igyekszem ezt a szemléletet továbbadni:
"Egyetlen környezetbarát energia van: a meg NEM termelt!"
Mielőtt valaki kommentelésre adná a fejét szépen kérem, hogy nézzen bele a linkekbe. Nem véletlenül vannak beillesztve, egyik sem hosszú, és mind magyar nyelvű. Ezek ismeretében bátran ötletelhetünk, vitatkozhatunk. :)
Utolsó kommentek